Větší a rychlejší , dál a víc - to jsou hlavní atributy našeho současného chápání pojmu pokrok . Stalo se to pro nás něčím naprosto samozřejmým , a proto si jen málokdo uvědomuje , že tento závod začal teprve před zhruba sto lety . Parní lokomotivy znamenaly revoluci v cestování i v dopravě zboží . Uhlím poháněný stroj na kolejích byl rychlejší než všechny kočáry a na rozdíl od koňských spřežení se nikdy neunavil , nepotřeboval přestávky na odpočinek ... Ze závratné rychlosti měli lidé zpočátku strach , brzy se však stala ideálem moderní doby . Technický pokrok , krmený zpočátku uhlím a později také ropou , přivedl na svět nejprve parníky a potom auta , takže si opojení rychlostí mohl dopřávat téměř každý ... " vyhlašujeme , že nádhery světa se rozrostly o další krásu : krásu rychlosti . " to napsal italský básník fillipo tomasso marinetti ve svém futuristickém manifestu vydaném v roce 1909.  " kvílející automobil , který se pohybuje jako na hladítku , je krásnější než niké samothrácká ." A dál : " budeme opěvovat noční vibrující žár dílen a doků osvětlovaný pronikavou září elektrických měsíců ,... Parníky vyplouvající vstříc nebezpečenstvím , ... Klouzavý let letadel , jejichž vrtule rachotí jako vlajka v prudkém větru a připomíná potlesk nadšeného davu . " Marinetti se mimochodem stal přívržencem italského fašistického hnutí...

  Stále se zvyšující rychlost dopravních prostředků ovšem ještě nikdy nevedla k tomu , že by v nich lidé strávili méně času  -  místo toho cestují častěji a na delší vzdálenosti . I vzdálené nontinenty se staly dostupnými pro větší počet lidí . Pro obyvatele západu je lyžařská dovolená v alpách nebo letecký zájezd do karibiku běžnou samozřejmostí ... Krajiny jsou protkány hustou sítí dálnic a silnic , která lidem umožňuje pracovat ve městě a bydlet na venkově . Automobilová a letecká " idylka " však brzy skončí .  Změna klimatu uspíší radikální zlom , který tak jako tak hrozí v souvislosti s tím , že se tenčí světové zásoby ropy . Dojde tak k renesanci omezených možností , větší skromnosti , pomalejšího tempa . Dnes si to možná neumíme ještě pořádně představit , ale konec šílenství zběsilých rychlostí je nevyhnutelný . Můžeme nad tím hořekovat , ale nezměníme to - dlouhodobě nemáme jinou alternativu ...

  V dnešním hektické světě je však i touha lidí po klidu stále silnější . Utopii rozsáhlé mobility zasadilo smrtelnou ránu právě její uskutečnění . " dokud bylo aut málo , mohli se jejich majitelé cítit královsky ... Silnice patřily jim , mohli jet kam chtěli , kdy chtěli , parkovat , kde se jim zlíbilo , " - napsal již v roce 1958 americký urbanista lewis  mumford. " ale veliká obliba tohoto způsobu pohybu způsobila také jeho zkázu . Kdo vyrazil do idylické přírody , našel na jejím místě jen novou dálnici a další předměstí ."  Reklamy automobilového průmyslu lákají zákazníky barevnými plakáty s obrazy netknuté přírody , která na šťastného automobilistu čeká s otevřenou náručí . Také turistická branže odhaluje - a tím současně i likviduje - jeden idylický , netknutý kout přírody za druhým . Jedna kniha vydaná před lety v usa nese příznačný název the party is over - večírek končí ...

  Již delší dobu se postupně vyvíjí estetika klidnějšího , pomalejšího životního stylu . Pod heslem slowfood se po celém světě rozšířila iniciativa brojící proti mcdonalizaci stravovacích návyků .  Lidé znova objevují lásku ke svému kraji jako protiklad globalizace . Je možné , že vychloubání se vysokou rychlostí bude brzy podobným společenským atavismem , jakým jsou dnes například rasistické poznámky ... Jednou měsíčně se ve frankfurtu nad mohanem , před noblesním obchodním domem breuninger , scházejí ekologičtí aktivisté , kteří pak procházejí ulicemi města a za stěrače sportovních aut , teréních vozů a limuzín vkládají letáčky s výzvou - odstavte klimatické vepře - !!! Řidiče to rozčiluje , ale mezi přihlížejícími se nachází stále více těch , kdo s akcí sympatizují ... Systém hodnot se pomalu ale jistě začíná opravdu měnit : nad bývalými symboly společenského postavení dnes ohrnuje řada lidí nos . Časopis stern nedávno pokáral špičkové berlínské politiky za to , že jejich služební limuzíny vypouštějí do ovzduší příliš mnoho oxidu uhličitého ... List frankurter allgemeine sonntagszeitung otiskl nekrolog na automuže , naparující se alfa - samce , kteří jezdí každé ráno v drahých a nešetrných autech do práce . " kdo si dnes pořídí vůz s extrémně vysokou spotřebou benzínu , vypadá už jen směšně ."

  " Ekologické uvědomění patří už neodmyslitelně k životnímu stylu ... Na kongresech architektů , na přehlídkách designérů a automobilových veletrzích vidíte  stále častěji postavy , které vypadají jako šéfredaktoři časopisu hedonism quarterly - ve skutečnosti se však zajímají o energeticky úsporné domy , hybridní auta a kjótský protokol "  tito lidé mají přezdívku " lohas " z anglického " lifestyle of health and sustainability " , čili jsou to osoby , které berou velmi vážně zdravý a ekologicky uvědomělý životní styl ... Odborníci na výzkum trhu přišli i s novým označením pro osoby , které se zcela vzdali konzumního způsobu života a dobrovolně žijí ve skromných podmínkách : nazývají je " lovos " / lifestyle of voluntary simplicity / - životní styl dobrovolné prostoty -... Yuppies jsou tedy definitivně out . Důraz na kvalitu , umírněnost a vnitřní pohodu jsou in ... Klimatické změny a tenčící se zásoby energetických surovin nebudou znamenat konec mobility a radosti ze života , nýbrž jen konec opojení z  rychlosti a konzumismu . Dojde k tomu v každém případě , buď dobrovolně , nebo - dříve či později - vynuceně ...

Ukázka z knihy " Zachraňme klima ještě není pozdě " - Toralf Staud , Nick Reimer - Köln 2007 -

www.martinus.cz/?uItem=48694

STORIES BY JARYJ 
JARYJ REDMAN CERVENKA 




jaryjredmanmusic