CO JE TO JAZZ ???
JAZZ , JE PROUD HUDBY , KTERÝ VZNIKL NA PŘELOMU 19. A 20. STOLETÍ JAKO VÝSLEDEK SYNTÉZY HUDEBNÍ KULTURY ČERNOCHŮ DEPORTOVANÝCH DO AMERIKY A HUDBY EVROPSKÝCH PŘISTĚHOVALCŮ . JAZZ VYCHÁZÍ Z ČERNOŠSKÝCH WORKSONGŮ / PÍSNÍ ZPÍVANÝCH PŘI PRÁCI / , GOSPELŮ A SPIRITUÁLŮ , HLAVNĚ VŠAK Z BLUES MUSIC . SPECIFIČNOST JAZZOVÉ HUDBY SPOČÍVÁ PŘEDEVŠÍM V JEHO VÝVOJOVÉ DYNAMIČNOSTI , SPOJOVÁNÍ S PROJEVY JINÝCH HUDEBNÍCH ŽÁNRŮ A TO I Z OBLASTI HUDBY ARTIFICIÁLNÍ , JEHO METRORYTMIKA OPŘENÁ O BEAT , IMPROVIZACE , NÁSTROJOVÁ I VOKÁLNÍ VIRTUOZITA , SPECIFICKÉ TVOŘENÍ TÓNŮ , MELODICKOHARMONICKÉ POSTUPY , POUŽÍVÁNÍ URČITÝCH HUDEBNÍCH FOREM , SPLÝVÁNÍ OSOBNOSTI INTERPRETA A SKLADATELE A ŘADA DALŠÍCH ZVLÁŠNOSTÍ ...
LITERATURA O JAZZU U NÁS NENÍ NIKTERAK BOHATÁ , ALE PŘESTO EXISTUJE . ZAJÍMAVÝ MŮŽE BÝT NAPŘÍKLAD NÁZOR , KTERÝ SE OBJEVIL V KNIZE E. F. BURIANA " JAZZ " / PRAHA 1928 / . V KNIZE SE DOČTEME O NÁZORU , KTERÝ ZASTÁVALA CELÁ ŘADA VÝZNAMNÝCH HUDEBNÍKŮ , ŽE JAZZ JE JEDINOU HUDBOU BUDOUCNOSTI . TENTO NÁZOR VZNIKL KDYSI VE DVACÁTÝCH LETECH MINULÉHO STOLETÍ V ZÁPADNÍ EVROPĚ , PŘEDEVŠÍM VE FRANCII A BELGII . V AMERICE TAKOVÉ MYŠLENKY , ALE NIKDY NENAŠLY PODPORU , PROTOŽE AMERIKA JAZZ NEBRALA ZAS AŽ TAK VÁŽNĚ ... MNOZÍ ZE ZASTÁNCŮ TAKOVÝCH POSTOJŮ PŘEDPOVÍDALI , ŽE DOKONCE NASTANE CELKOVÉ ZHROUCENÍ EVROPSKÉ HUDBY A JEJÍ NÁHRADOU SE MĚL STÁT PRÁVĚ JAZZ . VĚTŠINA TEHDEJŠÍCH SKLADATELŮ , MUZIKANTŮ I POSLUCHAČŮ JAZZ JAKO NOVOU HUDBU SICE PŘIVÍTALA , ALE RADIKÁLNÍ NÁZORY NA KOLAPS EVROPKÉ HUDBY NIKDY NEPŘIJALA . DNES VÍME , ŽE VÝVOJ HUDBY JIM DAL ZA PRAVDU ...
V JAZZU SE VĚTŠINOU NEUPLATŇUJÍ POSTUPY , BĚŽNÉ V HUDBĚ ARTIFICIÁLNÍ , TZN . OD TVŮRCE , PŘES JEHO PŘEDSTAVU ÚPLNÉHO DÍLA , PŘESNÝ NOTOVÝ ZÁPIS , AŽ PO INTERPRETA A JEHO POJETÍ HUDBY . VĚTŠINOU TO VYPADÁ TAK , ŽE AUTOR PŘINÁŠÍ URČITÉ TÉMA , ČASTO JAKO POUHÉ VÝCHODISKO A ARANŽMÁ SE DOTVÁŘÍ TÍM KTERÝM INTERPRETEM NEBO HUDEBNÍM TĚLESEM A ROZHODUJÍCÍ JE INTERPRET , KTERÝ VÍCE ČI MÉNĚ TVOŘIVĚ A ZDAŘILE DOTVÁŘÍ KOMPOZIČNÍ ZÁKLAD . ALE OPĚT TOTO SCHEMA NEMUSÍ PLATIT , PROTOŽE V JAZZU JE VLASTNĚ VŽDY VŠECHNO JINAK A ROZHODUJÍCÍ JE VÝSLEDNÝ PRODUKT , KTERÝ NAKONEC MŮŽE VNÍMAT JINAK INTERPRET I POSLUCHAČ ... VYNIKAJÍCÍ TENORSAXOFONISTA SONNY ROLLINS KDESI NAPSAL : " JAZZ PŘEDSTAVUJE NEJEN ÚŽASNOU HUDBU , ALE ZÁROVEŇ VYJADŘUJE I SMYSL PRO PRAVDU A DOBRO A UKAZUJE MI CESTU , JAK POTĚŠIT DUCHA A VZBUDIT NA LIDSKÉ TVÁŘI ÚSMĚV. STAL SE CESTOU K POZNÁNÍ , ŽE EXISTUJE ROZDÍL MEZI DOBREM A ZLEM , POCTIVOSTÍ A ZLOČINEM , PRAVDOU A LŽÍ , JAZZ JE SÍLA A HUDBA , KTERÁ JE VĚČNÁ" ...
NEW ORLEANS : TOTO MĚSTO SE STALO KOLÉBKOU JAZZU VLIVEM ZVLÁŠTNÍCH OKOLNOSTÍ . JDE O MĚSTO , KTERÉ MĚLO JEDEN Z NEJVĚTŠÍCH PŘEKLADOVÝCH PŘÍSTAVŮ . STŘEDISKEM ZÁBAVY BYLA ČTVRŤ STORY - VILLE , V NÍŽ BYLO NA 200 ZÁBAVNÍCH PODNIKŮ A NEW ORLEANS SE STAL PO ROCE 1856 CENTREM HUDBY , KTERÁ SE ZANEDLOUHO ROZŠÍŘILA DO OSTATNÍCH MĚST USA I DO CELÉHO SVĚTA A DALA VZNIKNOUT HUDEBNÍ OBLASTI , JEŽ DOSTALA JMÉNO JAZZ . NEW ORLEÁNSKÝ JAZZ LZE ROZDĚLIT NA DVĚ OBDOBÍ . PRVNÍ SE NAZÝVALO DOBOU ARCHAICKÉHO / POCHODOVÉHO / JAZZU A DRUHÉ PAK KLASICKÉHO JAZZU / RAGTIME / . JEDEN Z NEJLEGENDÁRNĚJŠÍCH ZÁSTUPCŮ JAZZU Z POČÁTKŮ VZNIKU BYL KORNETISTA CHARLES BUDDY BOLDEN , JEHO KAPELA TVOŘÍ PŘECHOD Z ARCHAICKÉHO OBDOBÍ KE KLASICKÉMU ... DO ROKU 1927 BYLY VŮDČÍMI OSOBNOSTMI JAZZOVÉ SCENY KING OLIVER , JELLY ROLL MORTON , KID ORY , LOUIS ARMSTRONG A SOUBORY HOT FIVE , HOT SEVEN NEBO BLACK BOTTOM STOMPERS . NA NÁSTROJE SE HRÁLO AKORDICKY , NEAKORDICKÁ HRA PŘICHÁZÍ TEPRVE NA KONCI KLASICKÉHO OBDOBÍ POD VLIVEM BLUES A PŘÍMO OŽÍVÁ V BE-BOPU . CHICAGO STYL JE SOUHRNNÝ NÁZEV PRO BĚLOŠSKÉ KAPELY KLASICKÉHO OBDOBÍ JAKO JE WOLVERINE ORCHESTRA A CHICAGO RHYTM KINGS . HUDBA SE V TOMTO OBDOBÍ ZAHUŠŤUJE EVROPSKOU HARMONIÍ A MELODIKOU...
SWING * JE SPOJEN S VELKÝMI ORCHESTRY , V JEJICHŽ ČELE STÁLI EARLE SPENCER , BOYD RAEBURN A STAN KEATON . UTVÁŘENÍ PROGRESSIVE JAZZU SE USKUTEČŇOVALO VE TŘECH VÝVOJOVÝCH ETAPÁCH . PRVNÍ ZAČÍNÁ V DOBĚ VRCHOLNÉHO SWINGU , DRUHÉ OBDOBÍ POKRAČUJE VE SLUČOVÁNÍ EVROPSKÉ SYMFONICKÉ HUDBY S JAZZEM A TŘETÍ NASTÁVÁ OBJEVENÍM AFROKUBÁNSKÉ HUDBY A HRA JE OPĚT RYTMICKY VÝRAZNĚJŠÍ ...
BEBOP * BEBOPEM SE PROUD JAZZOVÉ HUDBY ROZDĚLIL DO NĚKOLIKA RŮZNÝCH SMĚRŮ PŮSOBENÍ . JAZZ NENÍ ZDALEKA TAK JEDNOTNÝ JAKO BYL DO DOBY VRCHOLU SWINGU . K VÝVOJI JAZZU PŘISPĚLY VE 40. LETECH NEHUDEBNÍ UDÁLOSTI , JELIKOŽ PŘED POČÁTKEM DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLKY A PAK BĚHEM NÍ NASTAL ZVÝŠENÝ PŘÍLIV ČERNOCHŮ Z JIŽNÍCH STÁTŮ NA SEVER A S NIMI PŘIŠLA I JIŽNÍ HUDBA , KTERÁ UCHOVALA DÉLE AFRICKÉ PRVKY NEŽ HUDBA ČERNOCHŮ ŽIJÍCÍCH NA SEVERU ...
COOL * OD ROKU 1948 SE ZAČAL FORMOVAT NOVÝ PROUD , V TOMTO ROCE ZAČÍNÁ NATÁČET MILES DAVIS SE SVOJÍ KAPELOU DESKY , KTERÉ ZNAMENAJÍ NOVOU STYLOVOU EPOCHU V DĚJINÁCH JAZZU . CHLADNÝ ROVNÝ TÓN BEZ VIBRATA JE TAK NOVÁTORSKÝ , ŽE HO ZAČÍNAJÍ PŘEJÍMAT I DALŠÍ SOUBORY . CITOVÁ NEANGAŽOVANOST , NEVŠÍMAVOST A VÝRAZOVÁ STUDENOST SE STALA TYPICKÝM PRVKEM REPRODUKCE , KTARÁ ODRÁŽÍ PODOBNÉ CITOVÉ STAVY VĚTŠINY POSLUCHAČŮ ...
SOUL * OD ROKU 1960 SE STAL SYMBOLEM SOULU SAXOFON A JULIAN CANNONBALL ADDERLY , KTERÝ SE SVÝM BRATREM , TRUMPETISTOU NATEM ZAKLÁDÁ SKUPINU . PRAMENEM SOULU JE TRADICE SPIRITUÁLU , BLUES I OSTATNÍCH FOREM V LIDOVÉ AFRO - AMERICKÉ HUDBĚ . VÝRAZOVĚ JE SOUL SPOJEN S PARKEROVÝM INTERPRETAČNÍM STYLEM , KTERÝ JE ZESÍLEN BEZPROSTŘEDNOSTÍ PROŽITKU ...
JAZZ ROCK * KONCEM 60. LET DOCHÁZÍ K NARŮSTÁNÍ KONTAKTU MEZI JAZZEM A ROCKEM . JE TO ZPŮSOBENO JEDNAK PŘIROZENÝM SKLONEM JAZZU ČERPAT Z VÝRAZOVÝCH PROSTŘEDKŮ SOUDOBÉ POPULÁRNÍ HUDBY A JEDNAK KVŮLI POSTUPNÉMU TECHNICKÉMU VYZRÁVÁNÍ ROCKOVÝCH HUDEBNÍKŮ A JEJICH SMĚŘOVÁNÍ K VĚTŠÍ VÝRAZOVÉ SLOŽITOSTI I NÁROČNOSTI / V ČEM JIM PRÁVĚ JAZZOVÁ HUDBA MOHLA POMOCI / ...
SLOVO JAZZ SE U NÁS POPRVÉ ZŘEJMĚ OBJEVILO V NÁZVU SKLADBY SKALADATELE OTAKARA SAMKA WENTERY - JAZZ . TO BYLO V ROCE 1919 , OVŠEM S JAZZEM , JAK SE HRÁL V TÉ DOBĚ V USA , MĚLA TATO HUDBA PRAMÁLO SPOLEČNÉHO . JAZZEM SE TOTIŽ TEHDY NAZÝVALA JAKÁKOLIV HUDBA ČI ORCHESTR , KTERÝ MĚL SOUPRAVU BICÍCH NÁSTROJŮ . POVĚDOMÍ O JAZZOVÉ HUDBĚ BYLO U NÁS V ČESKÝCH ZEMÍCH JEŠTĚ VE 20. LETECH VELMI MALÉ A NAŠI MLADÍ AVANTGARDNÍ UMĚLCI ZAČALI STÁLE ČASTĚJI JEZDIT DO MEKKY KUMŠTÝŘŮ TÉ DOBY , DO PAŘÍŽE . ZDE SE SETKÁVALI S HUDBOU , JEJÍŽ RYTMY VÍCE VYHOVOVALY JEJICH ŽIVOTNÍM POCITŮM A CELKOVÉ ATMOSFÉŘE DOBY . TA NOVÁ A DRAVÁ HUDBA , KTERÁ SE NAZÝVALA JAZZ BYLA ZDE VŠUDYPŘÍTOMNÝM ELEMENTEM A SOUČÁSTÍ ŽIVOTA ... PO NÁSTUPU FAŠISMU SE JAZZOVÁ HUDBA STALA NEŽÁDOUCÍ JAKO HUDBA MÉNĚCENNÉ RASY . TOTO OBDOBÍ SI VYŽÁDALO MNOHO OBĚTÍ MEZI HUDEBNÍKY . NESMYSLNÉ ZÁKAZY A OMEZENÍ OBCHÁZELI HUDEBNÍCI RŮZNÝMI ZPŮSOBY A PO ZÁKAZU TANEČNÍCH ZÁBAV SE TAK JAZZOVÉ SKLADBY DOSTALY NA KONCERTNÍ PODIA , KDE JE PREZENTOVALI TI ODVÁŽNĚJŠÍ UMĚLCI , V TÉ DOBĚ ZAČÍNÁ JAZZ PLNIT I POSLECHOVOU FUNKCI ...
NEZBÝVÁ NEŽ SE TEDY POKORNĚ VRÁTIT K VŠEOBJÍMAJÍCÍMU NÁZORU , ŽE JAZZ JE SPECIFICKÝ STYL HUDBY , JE TO VLASTNĚ ŽIVOTNÍ STYL A POSTOJ NEJEN INTERPRETŮ , ALE I POSLUCHAČŮ . JAKÉKOLIV SEBEODBORNĚJŠÍ KLASIFIKACE A VYMEZOVÁNÍ JAZZU , SLOUŽÍ POUZE ÚZKÉMU OKRUHU HUDEBNÍCH TEORETIKŮ. JAZZ JAKO UMĚNÍ SLOUŽÍ K POTĚŠENÍ DUCHA I SRDCE A PŘESTOŽE NENÍ STANDARTNÍ ANI MASOVĚ PRODUKOVANÁ HUDBA , HRAJE U MNOHÝCH POSLUCHAČŮ DŮLEŽITOU ROLI V OBECNĚ KULTURNÍ TRADICI ... MILOVNÍCI TÉTO HUDBY MOHOU ZE SVĚTA JAZZU ZÍSKAT VÍC, NEŽ JEN ZÁBAVU , PŘESTOŽE JAZZ PATŘÍ DNES K TZV. MENŠINOVÝM ŽÁNRŮM A NELZE HO JEDNOZNAČNĚ A ODPOVÍDAJÍCÍM ZPŮSOBEM DEFINOVAT , NEMUSÍ TO JEHO PŘÍZNIVCE NIJAK FRUSTROVAT , PROTOŽE HUDBA JE URČENA PŘEDEVŠÍM K POSLECHU A NE K TEORETIZOVÁNÍ .EXISTUJE JEN DVOJÍ HUDBA - DOBRÁ NEBO ŠPATNÁ - MÁ MÍT TEDY NÁŠ POSLECH VLIV NA TO , ZDA TO CO POSLOUCHÁME JE , ČI NENÍ JAZZ ??? ...
ZDROJ WIKIPEDIA , ÚPRAVA - JARYJ REDMAN ČERVENKA